Ciekawostki
Historia powstania Point of Sale, czyli od czego to się wszystko zaczęło?

W naszym najnowszym artykule przybliżamy państwu historię powstania Point of Sale. Zabierzemy was przez ponad stuletnią podróż ewolucji POSu, który z biegiem lat przeszedł przez wiele technologicznych postępów. 

Od czego to się wszystko zaczęło?

Point of Sale (POS), czyli "punkt sprzedaży" po polsku, swoimi początkami sięga aż 1879 roku. Wtedy to też niejaki James Ritty, właściciel salonu fryzjerskiego w Stanach Zjednoczonych w Ohio, wynalazł pierwszą oficjalną kasę rejestrującą pieniądze. 

Zatem, aby lepiej poznać proces, w którym z niewielkiego zalążka powstał powszechnie znany nam system POS, trzeba cofnąć się o rok wstecz. W 1878 roku James Ritty, przebywając na statku do Europy, natknął się na maszynę, która liczyła obroty wykonywane przez pędnik. Natchniony tym mechanizmem przekonał się, że podobną koncepcję mógłby zastosować do kontrolowania sprzedaży w swoim salonie fryzjerskim. Co więcej, pomogłoby mu to zapobiec kradzieżom, z którymi natknął się już w przeszłości. 

Wynalazek opatentował 4 Listopada 1879 roku, nazywając go "Ritty's Incorruptible Cashier" (Niezniszczalna Kasa Ritty'ego). Pierwszy model przedstawiony przez Ritty'ego był bardzo uproszczony, wręcz prymitywny w porównaniu z dzisiejszymi czasami. Maszyna Ritty'ego nie posiadała szufladki na pieniądze, a jej główną funkcją było liczenie ilości oraz kosztu przeprowadzanych transakcji. 

Po opatentowaniu swojego wynalazku Amerykanin założył firmę do produkcji kas w Dayton, w zachodnim Ohio. Niestety, "Niezniszczalna Kasa Ritty'ego" nie wzbudziła wielkiego entuzjazmu u lokalnych przedsiębiorców, co spowodowało ostateczne zamknięcie firmy. Podróż Jamesa Ritty'ego z POSem krótko potem zakończyła się po sprzedaniu swojego patentu grupie inwestorów z Ohio w 1881 roku. Wśród nich znajdował się John H. Patterson, który ostatecznie podołał zadaniu przekształcenia wynalazku w fortunę. Parę lat później, w 1884 roku został założycielem firmy National Cash Register (NCR), która z sukcesem funkcjonuje po dzień dzisiejszy. 

Unowocześnienia 

Na początku lat XX wieku przychody firmy NCR zaczęły wzrastać, a wraz z nimi zainteresowanie, jak i zapotrzebowanie lokalnych przedsiębiorstw na kasy. Rozwiązaniem na ułatwienie procesu transakcji oraz zarządzania kapitałem było bowiem wzbogacenie ówczesnego modelu o szufladkę na pieniądze oraz wprowadzenie systemu paragonowego. Dzięki temu każda transakcja mogła być przeliczona co do centa, a także zewidencjowana paragonem, co okazało się istotną zaletą w walce przeciw "fałszerzom zakupowym". 

Z biegiem lat XX wieku, coraz więcej unowocześnień zostało wprowadzanych, z czego jedną z nich było zasilenie kas o napęd elektryczny. Nowy rewolucyjny model spotkał się z wielką popularnością wśród klientów, zważywszy na jego zwiększoną wydajność w porównaniu z jego poprzednikami. 

W drugiej połowie XX wieku nastąpił postęp technologiczny w zakresie ekranów ciekłokrystalicznych (LCD), pasków magnetycznych na kartach kredytowych oraz druku termicznego, co spowodowało dodatkowe zmiany w kasie. Ostatecznie wszystkie ulepszenia pomogły przekształcić stary model w maszynę cyfrową powszechnie stosowaną przez następne dziesięciolecia. 

Przełom technologiczny, czyli początek systemów POS

Lata 70-te były początkiem rewolucji systemów POS, przejściem z pojedynczych kas manualnych do rozbudowanych systemów technologicznych. 

Jeden z pierwszych systemów kasowych sterowanych wbudowanym mikroprocesorem został stworzony przez Williama Brobecka i jego współpracowników w 1974 roku dla restauracji McDonald's. Wykorzystywał on wówczas wczesny mikroprocesor Intel 8008. Restauracje posiadały wtedy kilka stacji z urządzeniami wyposażonymi w żółte przyciski, każdy z poszczególna odpowiadający za inną pozycję w ofercie menu. Rozwiązanie to przyniosło ogromny efekt, jak i zyski. Według statystyk, w 1976 roku McDonald's wydał swoim klientom aż 20 miliardów hamburgerów, co przyniosło zysk 3 miliardów dolarów dzięki nowemu systemowi do sprzedaży. 

Pierwsze terminale płatnicze zostały zaś zaprezentowane w 1979 przez amerykańską firmę Visa. W tym samym roku po raz pierwszy dodano paski magnetyczne do kart kredytowych. Pozwoliło to na elektroniczne przechwytywanie informacji z karty i doprowadziło do rozwoju terminali płatniczych. 

W 1983 roku Hawajska firma Verifone była jedną z pierwszych niezależnych firm, która wprowadziła terminale płatnicze na rynek masowy. Pierwszy model wyglądem przypominał duży kalkulator biurkowy wyposażony w czytnik pasków magnetycznych do przesuwania kart kredytowych przez klientów; jego cena wówczas wynosiła 125 dolarów. Od tego czasu urządzenie to stało się inspiracją oraz punktem odniesienia prawie wszystkich terminali płatniczych w przyszłości. 

Era oprogramowań komputerowych

Kolejny przełom dla EPOSu nastąpił w latach 80-tych, a dokładnie w 1986 roku, kiedy to Gene Mosher wprowadził pierwszy dostępny system POS z kolorowym, graficznym interfejsem dotykowym. Rozwiązanie to było głównie stosowane w restauracjach. 

Systemy POS od tego momentu zaczęły się rozwijać bardzo dynamicznie, a w tym ich moc obliczeniowa. Nastąpił także spadek kosztów części komputerowych, co ostatecznie wpłynęło na atrakcyjność produktu, jakim był POS. Zmiany te przyciągnęły uwagę większej liczbie przedsiębiorstw, które zaczęły rozważać integracje systemu POS w celu wsparcia budowy własnej obsługi klienta. Na rozwiązanie to zaczęły podejmować się przedsiębiorstwa duże, jak i te mniejsze. 

Lata 90-te, czyli początek nowych osiągnięć

Nadeszły lata 90-te, a systemy POS zaczęły robić furorę, co było w dużej mierze zasługą dostępności lokalnej mocy obliczeniowej, szybszej sieci i możliwości przechowywania danych. Tego czasu główną platformą do używania takiego oprogramowania był Windows i Linux. Wraz z ogromnym popytem, ceny zaczęły spadać, a systemy POS stały się chlebem powszednim dla wielu przedsiębiorstw. Nowe systemy były także bardziej dopasowane do potrzeb klienta, co przyczyniło się znacząco do sukcesu na rynku masowym. 

Wszystko w chmurze

Początek XXI wieku oznaczał nowy rozdział dla POSu. Rozwój internetu otworzył nowe możliwości dla sprzedawców, którzy zaczęli używać zainstalowanych w "chmurze" oprogramowań do kontrolowania własnych biznesów. W porównaniu ze zwykłymi kasami (znacznie tańszymi, lecz mniej funkcjonalnymi) systemy POS zaczęły obejmować automatyczną aktualizację stanów magazynowych, raporty z czasu rzeczywistego i wiele więcej, co stawało się po prostu logicznym rozwiązaniem dla prowadzenia działalności. 

W dzisiejszych czasach wszystko jest w "chmurze", co zmusiło wielu producentów do dalszej modernizacji systemów POS. Z biegiem lat i rozwojem technologii nie wystarczyło już, że systemy do sprzedaży POS ułatwiały głównie proces zakupów gotówką, kartą kredytową, debetową czy też upominkową. Wymagania co do funkcjonalności zaczęły znacząco wzrastać, co zmusiło do ponownych unowocześnień w branży technologicznej. Z tego powodu firmy takie jak Nomee zaprojektowały wysoce wydajne, technicznie sprawne i inteligentne systemy POS. 

Dla przykładu Nomee w swojej ofercie posiada wiele funkcji, które ułatwią codzienne zmagania biznesowe. System POS między innymi śledzi aktywność pracowników i zapasów, dostarcza faktury, jak i informacji w czasie rzeczywistym, a także jest kompatybilny z iOSem oraz Androidem.

Więcej o funkcjach, jakie oferuje inteligentny system do sprzedaży Nomee, tutaj

Point of Sale, czyli POS przebył długą i zawiłą podróż pełną wielkich technologicznych odkryć. Niegdyś z prymitywnej, drewnianej kasy pozbawionej szufladki na pieniądze wyrósł na inteligentny system komputerowy dostępny na wyciągnięcie ręki w "chmurze". Za nami wiele lat postępu i z optymizmem patrzymy na nowe jutro, a zatem jeżeli szukasz pomocy bądź informacji zostaw swój numer telefonu na stronie głównej www.nomee.pl, a my skontaktujemy się w mgnieniu oka. 

 

#POS #Gastronomia #Ciekawostki

Opublikuj ten wpis


Zapisz się do newslettera i otrzymuj przypomnienia o najciekawszych artykułach!