Gastronomia Polska na przestrzeni ostatnich lat przeszła wielkie metamorfozy, przede wszystkim w ostatnim roku, kiedy to tendencje żywieniowe typowego konsumenta zmieniły się znacząco z uwagi na fizyczne zamknięcie lokali gastronomicznych. Otworzyło to ogromne możliwości dla Food Trucków, restauracji Ghost Kitchens, ale przede wszystkim dla cateringu dietetycznego, który spotkał się z ogromną popularnością w trakcie pandemii Covid-19 w Polsce.
Na czym dokładnie polega fenomen cateringu dietetycznego? Kto najczęściej sięga po dietę pudełkową w Polsce? Skąd dokładnie przybył ten trend?
Trend z Zachodu
Historia powstania cateringu sięga lat 70-tych XVIII wieku, aczkolwiek dopiero w latach 1970-2000 zaczął zyskiwać na popularności, kiedy to rodem z amerykańskich filmów „housewives” zaczęły prosperować swoimi własnymi domowymi cateringami. Z początku swoje usługi oferowały zazwyczaj dla podwórkowych czy większych wydarzeń/imprez. Z biegiem czasu chwilowy trend przerodził się w długofalowy model biznesowy zrzeszający coraz więcej fanów, a w XXI wieku na stałe zawitał w naszych sercach. Catering już przestał być postrzegany jako domowy biznes, a restauracje oraz firmy zaczęły poszerzać swoją ofertę o ten sposób żywieniowy, tym samym wzmacniając swoją pozycję/markę na rynku gastronomicznym.
Fenomen Cateringu Dietetycznego
W dzisiejszych czasach catering stał się centralną częścią wielkich wydarzeń, ale także codziennego żywienia. Mowa bowiem o cateringu dietetycznym, który w Polsce zawitał już dobrych parę lat temu, ale dopiero w ostatnim roku zyskał ogromną popularność. Czemu zatem coraz więcej Polaków decyduje się na dietę pudełkową?
Jednym z głównych aspektów, dla którego dieta pudełkowa cieszy się taką popularnością w Polsce, jest jej różnorodność. Mianowicie, bez względu na wybór firmy cateringowej, każdy z konsumentów ma zazwyczaj do wyboru elastyczne menu, które jest personalizowane do potrzeb i wymagań zamawiającego. Daje to przede wszystkim satysfakcję z jedzenia różnorodnych dań, ale także lekcję w postaci edukowania się na temat różnych produktów, których byś zapewne nie uwzględnił wcześniej w swojej diecie.
Kolejnym aspektem jest oszczędność czasu, który stał się wręcz esencjonalny w obecnych czasach. Wraz ze społecznym postępem oraz rozwojem technologii, zaczęto kłaść ogromny nacisk na efektywność, ale także szybkość w różnych dziedzinach życia. Co więcej, posiadanie jednego zajęcia już od dawna stało się rzeczą „niemodną” i niewystarczającą na obecne standardy społeczne. Z tego powodu wielozadaniowość stała się nowym mottem młodych ludzi, którym zależy na szybkich pełnowartościowych posiłkach dostępnych na wyciągnięcie ręki. Tutaj pojawiły się diety pudełkowe, które idealnie sprawdziły się w obecnych czasach.
Catering pudełkowy, to nie tylko różnorodność dań czy oszczędność czasu, ale także starannie przygotowane posiłki, które dostarczą pełnowartościowe składniki do twojego systemu pokarmowego. Na dodatek tego, jedzenie jest pyszne, a w przypadku wszelkiego zniesmaczenia, istnieje możliwość zmiany diety.
W ubiegłym roku, a dokładnie 178 dni temu rząd ogłosił zamknięcie fizycznej części gastronomii, tym samym pozwalając tylko na realizacje zamówień online i dostaw w lokalach. Oznacza to, że jedzenie na wynos stało się nową rzeczywistością, chlebem powszednim obecnych czasów. Nie powinna zatem nas dziwić statystyka z badań Santander Consumer Banku, z której wynika, że aż 27% Polaków w 2020 decydowała się na zamówienia do domu. Catering dietetyczny z pewnością stał się jednym z wygranych rozporządzeń rządowych, skradająca serce wielu Polaków ceniących sobie oszczędność czasu oraz zdrowie.
Kto najczęściej sięga po dietę pudełkową?
Według oficjalnych danych udostępnionych przez firmę Maczfit na temat tendencji zamawiania cateringu dietetycznego w Polsce kobiety okazały się płcią najczęściej decydującą się na takie żywienie, bo aż 64%. Statystyka ta nie powinna nas dziwić. We współczesnym świecie to kobiety przykładają większą wagę do zdrowego stylu życia oraz podejmowania się na diety redukcyjne. Do jednej z nich z pewnością można zaliczyć dietę pudełkową, która jest personalizowana do upodobań i zapotrzebowań kalorycznych danej osoby.
W przypadku grup wiekowych najczęściej decydujących się na takie żywienie są osoby między 26 a 35 rokiem życia - 50%. W dzisiejszych czasach młodzi ludzie samorealizują się, pracują, edukują się, a nie tak dawno coraz bardziej kładą nacisk na zdrowy styl życia, czyli uprawianie sportów/ćwiczeń. Z tego powodu catering dietetyczny idealnie sprawdza się w przypadku tego segmentu społecznego, któremu zależy przede wszystkim za pełnowartościowym jedzeniu i oszczędności czasu.
Osoby między 36 a 45 rokiem życia, stanowią 29% zamawiających catering dietetyczny. Dziwi zaś statystyka 13% konsumentów powyżej 45 roku życia, co oznacza, że starsze grupy wiekowe także nie rezygnują ze zdrowego pudełkowego jedzenia.
Ostatnimi na liście są osoby między 18 a 25 rokiem życia, innymi słowy Generacja Z, która stanowi 8% konsumentów cateringu dietetycznego.
Dieta pudełkowa zostanie z nami na dłużej?
Pandemia i izolacja sprzyja tyciu, co wiąże się z brakiem ruchu oraz niezdrowym żywieniem. Otworzyło to ogromne możliwości dla cateringów dietetycznych, które zarejestrowały ogromne wzrosty w sprzedaży. Według wywiadu udzielonego dla BusinessInsider przez Jakuba Kukułę, założyciela Kukuła Healthy Food „w 2020 zanotowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie 80 proc. w porównaniu do 2019 roku przy inwestycji ok. 1 mln zł”.
Na chwilę obecną, póki pandemia nie ustaje, diety pudełkowe będą cieszyły się sporą popularnością wśród polskich konsumentów. Pytanie brzmi tylko - na jak długo? Czy zmiany w obostrzeniach wpłyną jakkolwiek na tendencje żywieniowe związane z zamawianiem dostaw do domu? Z pewnością, nie wiadomo tylko na jaką skalę. Koniec pandemii może zrodzić nowe możliwości oraz trendy, które mogą wpłynąć na spadek klienteli cateringu dietetycznego. Nie mniej jednak na chwilę obecną, diety pudełkowe nigdzie się nie wybierają, co powinno być w szczególności dobrą wiadomością dla zwolenników tego sposobu odżywania się.